Kleur als bron van optimisme

Er gaat een interessante theorie rond in de wereld van mode, interieur en consumentengedrag: wanneer de wereld wat ingewikkelder of uitdagender aanvoelt, zoeken mensen juist vaker de vrolijkheid van kleur op. Kleur geeft energie, optimisme en maakt onze leefomgeving persoonlijker en warmer.


Van Mondriaan tot nu: kleur als statement

Misschien is het geen toeval dat Piet Mondriaan tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn iconische stijl met heldere, primaire kleuren ontwikkelde, juist als tegenwicht voor een sombere realiteit. Zijn werk laat zien hoe krachtig kleur kan zijn als middel om hoop en vernieuwingsdrang uit te drukken.

Geschiedenis herhaalt zich: kleur in moeilijke tijden

Die kracht van kleur zien we ook terug in latere decennia. In de jaren ’30, midden in de crisisjaren, verschenen er opeens kleurrijkere modecollecties. Ook in de jaren ’80 zien we dit terug. Terwijl Europa kampte met hoge werkloosheid en economische tegenwind, barstte de mode uit zijn voegen van neon, felle tinten en expressieve patronen. Kleur lijkt telkens opnieuw een bron van veerkracht en een manier om positiviteit uit te stralen.

De trend van 2026: expressie en karakter

Voor 2026 zien we dezelfde beweging. Waar neutrale tinten en minimalisme lang populair waren, ontstaat er nu een duidelijke honger naar expressie en karakter. Van zonnige pastels tot diepe, warme aardetinten. Kleur is dé manier om je interieur een dosis sfeer en persoonlijkheid te geven.


Any Image brengt kleur in huis

Naast onze collectie met tijdloze zwart-wit fotografie en rustige natuurbeelden, vind je bij ons dan ook een groeiende selectie kleurrijke prints. Daarom zijn onze lijsten zijn er nu niet alleen in zwart, wit of natuurlijk hout, maar ook in frisse, eigentijdse kleuren.

Juist nu is kleur dé manier om een collectie te onderscheiden en meer beleving te creëren in de winkel of showroom. Bekijk onze voorbeelden hier.

09 september 2025